2010. január 29., péntek

Tökfőzelék dilemma

A tökfőzelék szeretete olyan rejtély volt gyerekkoromban, mint a horror film nézés. Ez utóbbi még most is az, de nem ez a lényeg. Nagyon sokan voltunk így, szerintem, és azon morfondíroztam, hogy vajon ez a szeretet is úgy érik meg bennünk, mint a jó bor, vagy a jazz zene szeretete? Ifjúként még VBK-t -vörösboroskóla, amit nálunk GUSZTInak hívtak- nyomtunk a nemes nedű helyett, vagy rosszabb esetben cola-t nyomtunk a jó minőségű, nemes nedűbe, majd ahogy mi is, az ízlésünk is érett, finomodott, és már értékeljük a bor illatát, zamatát, tanninjait sőt a mámorát is. Vagy sosem felejtem el, hogy régen mennyire nem értettem mit esznek a jazz eklektikus, kusza és unalmas ritmusain, ma pedig Diana Krall rajongó vagyok...Hogy lehet, hogy egyszer csak, megszerettem ezt a főzeléket? Majd értékeltem, majd a kedvencemmé vált. Hogy lehet, a jazz-től a tökfőzelék receptjéhez eljutni ? Hát TÖK jó átkötéssel :-)), amit magam sem értek, hogy jött ide, csak morfondírozgattam...

500 g gyalult mirelit tök
1,5 dl tejföl
1 púpozott ek liszt
1 közepes fej vöröshagyma
1 ek friss vagy a tökkel együtt fagyasztott kapor / én a szárítottat nem kedvelem
2 ek olívaolaj
1 tk ecet
1 kk csemege fűszerpaprika / elhagyható, ha valaki fehéren szereti.
só, bors, vegeta
annyi tej, ami épphogy ellepi a tököt

Valamiért a tökfőzeléket én mirelit/ no nem bolti / tökből szeretem, mert akkor olyan, hogy is mondjam, "nyunyás". Nem nyúlós, nem kemény, olyan főzelék állagú lesz. Szerencsémre egy kedves barátnőm mindig meglep egy- két zacskó, az általa vagy anyukája által eltett házi, gyalult tökkel, amihez még friss kaprot is csomagolnak. Ezek a csomagok, nem laknak sokáig a fagyasztóban, mert gyors és finom ebédet tudok belőle összedobni: A tököt elkészítés előtti este kiveszem a frigóból. Megpucolom, apróra vágom a vöröshagymát és egy lábosban üvegesre párolom, majd lehúzom a tűzről, hogy ne égjen meg, és hozzáadom a pirospaprikát. Szépen elkevergetem, majd ráteszem a gyalult tököt, a kaprot és felöntöm tejjel. Sózom, enyhén borsozom, fűszerezem kevés vegetával, majd fedő alatt lassú tűzön főzöm. Ez nem sok idő, mivel mirelit, kiolvasztott termékkel dolgozom. Mikor kicsit elfőtte a tejet, a tejfölt a liszttel kikeverem egy kis tálba, végül hozzáöntöm a főzelékhez. Hagyom még egy kicsit rotyogni, A kevés ecettel még ízesítem, és kész is vagyok.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...